Viimeisen kierroksen ohitukset kärjessä

Ylempänä voittaja, alempana kärjestä pudonnut ja tämän lopullinen sijoitus.

1953 Italian GP, Monza

Ascari taisteli kärkipaikasta Giuseppe Farinan kanssa mutta pyörähti viimeisellä kierroksella. Myös Farina putosi Fangion taakse.

1954 Ranskan GP, Reims

1959 Yhdysvaltain GP, Sebring

Brabhamilta loppui polttoaine johtoasemasta, mutta hän työnsi autonsa maaliin neljäntenä.

1961 Ranskan GP, Reims

Ensimmäistä ykkösten MM-osakilpailuaan ajanut Baghetti ja Gurney ohittelivat toisiaan viimeisellä kierroksella useaan otteeseen, mutta italialainen oli kärjessä maaliviivalla.

1964 Belgian GP, Spa

Hilliltä loppui polttoaine. Bruce McLaren (Cooper) nousi kärkeen, mutta häneltä hajosi moottori. Clark voitti, mutta McLaren pääsi kuitenkin toisena maaliin.

1967 Italian GP, Monza

Clarkin polttoaine meni todella vähiin ja hänen lipuessaan kohti maaliviivaa Surtees ja Jack Brabham (Brabham-Repco) pääsivät ohi.

1968 Belgian GP, Spa

Stewartilta loppui polttoaine ja hän ajoi varikolle kierrosta ennen maalia. McLaren, Pedro Rodríguez (BRM) ja Jacky Ickx (Ferrari) pääsivät ohi. Stewartin viimeistä kierrosta ei edes hyväksytty, sillä se kesti yli kaksi kertaa kauemmin kuin kilpailun nopein kierros.

1970 Monacon GP, Monaco

Brabham ajoi heinäpaaleihin viimeisessä neulansilmässä mutta pääsi sentään toisena maaliin.

1970 Britannian GP, Brands Hatch

Brabhamilta loppui polttoaine viimeisellä kierroksella, mutta hän pääsi kuitenkin toisena maaliin.

1971 Italian GP, Monza

Kaikkien aikojen tasaisin kilpailu. Kahdeksan kuljettajaa ajoi johdossa kilpailun aikana. Viimeisellä kierroksella Peterson ja François Cevert (Tyrrell-Ford) johtivat vähän aikaa, mutta Gethin nousi kärkeen Parabolicassa. Viisi ensimmäistä mahtuivat sekunnin sisään.

1975 Espanjan GP, Montjuich

Kilpailu lopetettiin Rolf Stommelenin onnettomuuden jälkeen. Mass oli ohittanut Ickxin sillä kierroksella, jolta tulokset otettiin.

1977 Ranskan GP, Dijon

Watsonilta loppui polttoaine, mutta hän pääsi toisena maaliin.

1978 Etelä-Afrikan GP, Kyalami

Depaillerilla oli polttoaineensyöttöongelmia. Hän ja Peterson ajoivat puolet viimeisestä kierroksesta rinta rinnan. Peterson voitti puolella sekunnilla.

1982 San Marinon GP, Imola

Ferrari oli jäädyttänyt tilanteen, mutta Pironi ei tästä välittänyt vaan ohitti Villeneuven useaan otteeseen. Viimeistä ohitusta Villeneuve ei enää ehtinyt kuitata takaisin.

1982 Monacon GP, Monaco

Prost ajoi ulos kolme kierrosta ennen maalia johdettuaan sitä ennen lähes koko ajan. Patrese pyörähti neulansilmässä toiseksi viimeisellä kierroksella. Pironi nousi kärkeen mutta jäi sähkövian seurauksena tunneliin. Andrea de Cesaris olisi voinut päästä kärkeen, mutta häneltä loppui polttoaine. Patrese voitti siis lopulta.

1991 Kanadan GP, Montreal

Mansell vilkutteli jo yleisölle viimeisellä kierroksella, kunnes moottori sammui Casinon neulansilmässä.

1991 Japanin GP, Suzuka

Senna lahjoitti Bergerille voiton varmistettuaan kolmannen maailmanmestaruutensa.

1997 Unkarin GP, Hungaroring

Hillin autoon tuli hydrauliikkavika viimeisellä kierroksella. Villeneuve meni nurmikon kautta ohi.

1997 Euroopan GP, Jerez

Villeneuvelle olisi riittänyt kuudeskin sija maailmanmestaruuteen, joten hän ei lopussa juuri estellyt muita.

2001 Espanjan GP, Barcelona

Häkkiseltä hajosi kytkin viimeisellä kierroksella 40 sekunnin johdosta. Hän jäi lopulta noin 1,5 kilometrin päähän maalista.

2002 Itävallan GP, Österreichring

2002 Yhdysvaltain GP, Indianapolis

2003 Brasilian GP, Interlagos

Fisichella ohitti Räikkösen kierroksella 54. Kilpailu keskeytettiin kaksi kierrosta myöhemmin onnettomuuden takia, ja tulokset otettiin juuri kierrokselta 54. David Coulthard (McLaren-Mercedes) oli mennyt varikolle kärjestä kierrokselta 53.

2005 Euroopan GP, Nürburgring

Räikköseltä hajosivat ripustukset viimeisen kierroksen ensimmäisessä mutkassa.

2005 Japanin GP, Suzuka

Räikkönen ohitti Fisichellan viimeisen kierroksen alussa.

2011 Kanadan GP, Montreal

Jenson Button nousi kuivuvalla radalla viimeisten 30 kierroksen aikana sijalta 21 voittoon. Hän ohitti Vettelin viimeisen kierroksen puolivälissä.

2016 Itävallan GP, Österreichring

Hamilton yritti ohittaa Rosbergia viimeisen kierroksen toisessa mutkassa. Rosberg esteli kolaroimalla mutta rikkoi autoaan ja putosi neljänneksi, kun Max Verstappen (Red Bull-Renault) ja Kimi Räikkönen (Ferrari) menivät myös ohi.


F1-ruutu / Tilastot