Viimeisen kierroksen ohitukset kärjessä

Ylempänä voittaja, alempana kärjestä pudonnut ja tämän lopullinen sijoitus.
Italian GP 1953, Monza
Juan Manuel FangioMaserati
Alberto AscariFerrarikesk.
Ascari taisteli kärkipaikasta Giuseppe Farinan kanssa, mutta pyörähti viimeisellä kierroksella. Myös Farina putosi Fangion taakse.
Ranskan GP 1954, Reims
Juan Manuel FangioMercedes
Karl KlingMercedes2.
Yhdysvaltain GP 1959, Sebring
Bruce McLarenCooper-Climax
Jack BrabhamCooper-Climax4.
Brabhamilta loppui polttoaine johtoasemasta, mutta hän työnsi autonsa maaliin neljäntenä.
Ranskan GP 1961, Reims
Giancarlo BaghettiFerrari
Dan GurneyPorsche2.
Ensimmäistä ykkösten MM-osakilpailuaan ajanut Baghetti ja Gurney ohittelivat toisiaan viimeisellä kierroksella useaan otteeseen, mutta italialainen oli kärjessä maaliviivalla.
Belgian GP 1964, Spa
Jim ClarkLotus-Climax
Graham HillBRM5.
Hilliltä loppui polttoaine. Bruce McLaren (Cooper) nousi kärkeen, mutta häneltä hajosi moottori. Clark voitti, mutta McLaren pääsi kuitenkin toisena maaliin.
Italian GP 1967, Monza
John SurteesHonda
Jim ClarkLotus-Ford3.
Clarkin polttoaine meni todella vähiin ja hänen lipuessaan kohti maaliviivaa Surtees ja Jack Brabham (Brabham-Repco) pääsivät ohi.
Belgian GP 1968, Spa
Bruce McLarenMcLaren-Ford
Jackie StewartMatra-Ford4.
Stewartilta loppui polttoaine ja hän ajoi varikolle kierrosta ennen maalia. McLaren, Pedro Rodríguez (BRM) ja Jacky Ickx (Ferrari) pääsivät ohi. Stewartin viimeistä kierrosta ei edes hyväksytty, sillä se kesti yli kaksi kertaa kauemmin kuin kilpailun nopein kierros.
Monacon GP 1970, Monaco
Jochen RindtLotus-Ford
Jack BrabhamBrabham-Ford2.
Brabham ajoi heinäpaaleihin viimeisessä neulansilmässä, mutta pääsi sentään toisena maaliin.
Britannian GP 1970, Brands Hatch
Jochen RindtLotus-Ford
Jack BrabhamBrabham-Ford2.
Brabhamilta loppui polttoaine viimeisellä kierroksella, mutta hän pääsi kuitenkin toisena maaliin.
Italian GP 1971, Monza
Peter GethinBRM
Ronnie PetersonMarch-Ford2.
Kaikkien aikojen tasaisin kilpailu. Kahdeksan kuljettajaa ajoi johdossa kilpailun aikana. Viimeisellä kierroksella Peterson ja François Cevert (Tyrrell-Ford) johtivat vähän aikaa, mutta Gethin nousi kärkeen Parabolicassa. Viisi ensimmäistä mahtuivat sekunnin sisään.
Espanjan GP 1975, Montjuich
Jochen MassMcLaren-Ford
Jacky IckxLotus-Ford2.
Kilpailu lopetettiin Rolf Stommelenin onnettomuuden jälkeen. Mass oli ohittanut Ickxin sillä kierroksella, jolta tulokset otettiin.
Ranskan GP 1977, Dijon
Mario AndrettiLotus-Ford
John WatsonBrabham-Alfa Romeo2.
Watsonilta loppui polttoaine, mutta hän pääsi toisena maaliin.
Etelä-Afrikan GP 1978, Kyalami
Ronnie PetersonLotus-Ford
Patrick DepaillerTyrrell-Ford2.
Depailler’lla oli polttoaineensyöttöongelmia. Hän ja Peterson ajoivat puolet viimeisestä kierroksesta rinta rinnan. Peterson voitti puolella sekunnilla.
San Marinon GP 1982, Imola
Didier PironiFerrari
Gilles VilleneuveFerrari2.
Ferrari oli jäädyttänyt tilanteen, mutta Pironi ei tästä välittänyt, vaan ohitti Villeneuven useaan otteeseen. Viimeistä ohitusta Villeneuve ei enää ehtinyt kuitata takaisin.
Monacon GP 1982, Monaco
Riccardo PatreseBrabham-Ford
Didier PironiFerrari2. (kesk.)
Prost ajoi ulos kolme kierrosta ennen maalia johdettuaan sitä ennen lähes koko ajan. Patrese pyörähti neulansilmässä toiseksi viimeisellä kierroksella. Pironi nousi kärkeen, mutta jäi sähkövian seurauksena tunneliin. Andrea de Cesaris olisi voinut päästä kärkeen, mutta häneltä loppui polttoaine. Patrese voitti siis lopulta.
Kanadan GP 1991, Montreal
Nelson PiquetBenetton-Ford
Nigel MansellWilliams-Renault6. (kesk.)
Mansell vilkutteli jo yleisölle viimeisellä kierroksella, kunnes moottori sammui Casinon neulansilmässä.
Japanin GP 1991, Suzuka
Gerhard BergerMcLaren-Honda
Ayrton SennaMcLaren-Honda2.
Senna lahjoitti Bergerille voiton varmistettuaan kolmannen maailmanmestaruutensa.
Unkarin GP 1997, Hungaroring
Jacques VilleneuveWilliams-Renault
Damon HillArrows-Yamaha2.
Hillin autoon tuli hydrauliikkavika viimeisellä kierroksella. Villeneuve meni nurmikon kautta ohi.
Euroopan GP 1997, Jerez
Mika HäkkinenMcLaren-Mercedes
Jacques VilleneuveWilliams-Renault3.
Villeneuvelle olisi riittänyt kuudeskin sija maailmanmestaruuteen, joten hän ei lopussa juuri estellyt muita.
Espanjan GP 2001, Barcelona
Michael SchumacherFerrari
Mika HäkkinenMcLaren-Mercedes9. (kesk.)
Häkkiseltä hajosi kytkin viimeisellä kierroksella 40 sekunnin johdosta. Hän jäi lopulta noin 1,5 kilometrin päähän maalista.
Itävallan GP 2002, Österreichring
Michael SchumacherFerrari
Rubens BarrichelloFerrari2.
Yhdysvaltain GP 2002, Indianapolis
Rubens BarrichelloFerrari
Michael SchumacherFerrari2.
Brasilian GP 2003, Interlagos
Giancarlo FisichellaJordan-Ford
Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes2.
Fisichella ohitti Räikkösen kierroksella 54. Kilpailu keskeytettiin kaksi kierrosta myöhemmin onnettomuuden takia, ja tulokset otettiin juuri kierrokselta 54. David Coulthard (McLaren-Mercedes) oli mennyt varikolle kärjestä kierrokselta 53.
Euroopan GP 2005, Nürburgring
Fernando AlonsoRenault
Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes11. (kesk.)
Räikköseltä hajosivat ripustukset viimeisen kierroksen ensimmäisessä mutkassa.
Japanin GP 2005, Suzuka
Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes
Giancarlo FisichellaRenault2.
Räikkönen ohitti Fisichellan viimeisen kierroksen alussa.
Kanadan GP 2011, Montreal
Jenson ButtonMcLaren-Mercedes
Sebastian VettelRed Bull-Renault2.
Jenson Button nousi kuivuvalla radalla viimeisten 30 kierroksen aikana sijalta 21 voittoon. Hän ohitti Vettelin viimeisen kierroksen puolivälissä.
Itävallan GP 2016, Österreichring
Lewis HamiltonMercedes
Nico RosbergMercedes4.
Hamilton yritti ohittaa Rosbergia viimeisen kierroksen toisessa mutkassa. Rosberg esteli kolaroimalla mutta rikkoi autoaan ja putosi neljänneksi, kun Max Verstappen (Red Bull-Renault) ja Kimi Räikkönen (Ferrari) menivät myös ohi.

F1-ruutu / F1-tilastot / Radat ja kilpailut